جلسه دفاع پایان نامه خانم فاطمه غلامی به صورت آنلاین برگزارشد

شناسه خبر : 98493

1399/09/01

تعداد بازدید : 337

به همت معاونت پژوهش مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری (س) جلسه دفاعیه پایان­ نامه خانم فاطمه غلامی با عنوان «تاثیر عمل مصدر مضاف در فهم آیات قرآن» در رشته ادبیات عرب با راهنمایی جناب آقای محمد عظیمی و داوری جناب آقای عبدالمطلب فریدی فر با حضور معاون پژوهش، کارشناس پژوهش و به صورت برخط و با نرم افزار اسکایپ برگزار شد.

لازم به ذکر است که این پایان نامه، پس از تصویب و انجام امور پژوهشی زیر نظر اساتید راهنما و مشاور و کسب شرایط دفاع جهت جلسه دفاع معرفی و در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

 

چکیده

یکی از عناوینی که در علم نحو از آن بحث می­شود اسم­های عامل است که از جمله‌ی آن­ها مصدر است. مصدر مضاف که از پُر کاربردترین حالات مصدر است به ‌عنوان شبه فعل در واژه­ی بعد از خود عمل نموده و آن را به‌عنوان معمول خود قرار می­دهد. در این پژهش به بررسی «تأثیر عمل مصدر مضاف در فهم آیات قرآن» پرداخته­ایم. دامنه­ی تحقیق در این پژوهش، کتاب­های لغوی، تفسیری­، صرفی و نحوی است و روش کار به این صورت است که با استخراج آیاتی از قرآن که در آن مصدر مضاف به ‌کار رفته است­ و نحوه­ی عمل مصدر تأثیر قابل توجهی در معنای آیه و برداشت صحیحی از آن دارد، با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تأثیر عمل مصدر مضاف در آیه و بیان آرای مفسران پرداخته­ شده است­. روش تحقیق در این پژوهش ادبی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه­ای است­. از مهم­­ترین نتایجی که نگارنده ضمن این پژوهش به آن دست یافته این است که آشنایی با قواعد عربی در فهم آیات قرآن تأثیرگذار است و عدم آگاهی از عملکرد مصدر (عمل در فاعل یا مفعول) به‌عنوان یک قاعده نحوی و عدم تشخیص صحیح نوع معمول­(قاعل یا مفعول بودن)سبب اختلاف در برداشت از معنا و مفهوم آیات مرتبط با آن می­شود.

واژگان کلیدی:مصدر، عمل مصدر، مصدر مضاف، شبه فعل، اسم عامل، قواعد عربی­، ابهام نحوی.