مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور ضمن بازدید از مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری تاکید کرد:

مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری، نقطه اتکای مرکز مدیریت حوزه های خواهران است

شناسه خبر : 66103

1397/07/30

تعداد بازدید : 45

به گزارش واحد اطلاع رسانی؛ مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور روز یکشنبه  از مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(س) قم بازدید کرد.

 

مرکز تربیت مدرس باید به سمت تربیت استاد برای سطح سه پیش برود

در این بازدید که مدیر حوزه های علمیه خوهران استان قم، حجت الاسلام والمسلمین صالح نیزحضور داشتند،  حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) را آبروی حوزه های خواهران دانست و اظهار داشت: این مرکز با تربیت اساتید توانمند، می تواند ظرفیت راه اندازی حوزه های سطح سه را در کشور ایجاد کند. لذا ناگزیر باید به سمت پذیرش طلبه در سطح 4 پیش برود تا استاد برای حوزه های سطح سه در کشور را تامین کند.

وی تنوع رشته ها را مزیتی برای حوزه ها ندانست و یادآور شد: کار تخصصی، با وجود رشته های متعدد در یک مرکز امکان پذیر نیست زیرا لوازم و امکانات خود را می طلبد، لذا باید تعداد رشته ها محدود بوده و در عین حال به صورت عمیق و حجیم کار تربیت استاد انجام گیرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشورضمن استقبال از طرح ارائه برخی از دروس به صورت غیرحضوری برای سطح 4 ، این امر را مفید و موثر ارزیابی کرد تا مانع رفت و آمد بیشتر طلاب به قم می شود که بعضا با مشکلاتی مانند دوری راه همراه هستند.

 

مرکز تربیت مدرس نقطه اتکای مرکز مدیریت است

وی مرکز تربریت مدرس حضرت صدیقه کبری(س) را نقطه اتکای مرکز مدیریت دانست و اظهار داشت: مرکز تربیت مدرس زیر نظر مرکز مدیریت بوده و می توان گفت که بخشی از مرکز مدیریت است، لذا باید مسئولان این مرکز، نقشه راهی برای آینده آن طراحی کنند تا به سمت جذب طلبه در سطح 4 باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: رویکرد جدید مرکز مدیریت این است که حوزه های علمیه خواهران به سمت تخصصی شدن بروند و مدارس سطح دو به سطح سه تبدیل شوند.

وی در ادامه بیان داشت: لازمه دیده شدن حوزه های خواهران در کشور، ورود طلاب به مقطع سطح سه هست. باید این ظرفیت را در کشور ایجاد کرد که حوزه های خواهران به سمت سطح سه پیش روند و به نقطه ای برسیم که تمامی این حوزه ها بدون استاد نباشند. لذا باید همه امور را براساس جذب طلبه در مقطع سطح 4 طراحی کرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشوروجود امکانات بسیار از قبیل پژوهشگاه ها و کتابخانه های غنی در شهر مقدس قم را فرصتی مغتنم برای طلاب دانست و این را نقطه اتکایی برای ارتقا حوزه های خواهران در سراسر کشور بر اساس شروع توسعه از شهر مقدس قم دانست.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تاکید کرد: برای توسعه باید حرکت جهادی صورت گیرد. تلاش ما این است که عزت را برای حوزه های خواهران ایجاد کنیم و در ارتقای حوزه ها بکوشیم.

وی از تسریع روند دفاع پایان نامه ها در مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) اظهار خشنودی کرد و گفت: باید روندی ایجاد شود که طلاب در مدت زمان تحصیل در قم، بخش اعظم کارهای پایان نامه را انجام دهند تا هنگام بازگشت به شهر خود و اشتغالاتی که برایشان ایجاد می شود، باعث تاخیر در تکمیل پایان نامه نشود.

 

در فعالیت های فرهنگی، به مشکلات طلاب توجه شود

 حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به ارزش کار فرهنگی در مدارس یادآور شد: در مقطع سطح دو 60 واحد درسی به امور فرهنگی اختصاص داده شده است تا بر حسب نیازسنجی برنامه های آموزشی با محوریت  امور فرهنگی انجام گیرد.

وی یکی از مشکلات در زمینه کارهای فرهنگی را عدم توجه به مشکلات خود طلاب دانست و افزود: کار فرهنگی فقط اختصاص به فعالیت های فوق برنامه ندارد، بلکه از ظرفیت هایی که در بخش آموزش هست نیز می توان برای کارهای فرهنگی بهره جست. همچنین باید به مشکلات و نیاز های خود طلاب توجه  شود و برای آن برنامه داشت نه اینکه برای موضوعات مرتبط با مسائل کلان کشور برنامه داشت ولی نیازهای خود طلاب مورد غفلت واقع شود.

 

حوزه بی نشاط مضر است

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشوربر ایجاد نشاط و شادابی در حوزه های خواهران تاکید کرد و از مسئولان مدارس خواست تا با ایجاد محیطی پرنشاط انگیزه طلاب را برای تحصیل بیشتر کرده تا دوری از خانواده در تحصیل آنها اثر سوء نگذارد.

وی گفت: حوزه بی نشاط مضر است. وقتی طلبه بی نشاط باشد نمی تواند در برخورد با مردم، با بردباری رفتار کند. لذا باید طلاب به گونه ای تربیت شوند که حدیث بردباری را در عمل پیاده کنند نه اینکه فقط آن را از حفظ باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تغییر پی در پی مدیران را دارای اثر سوء دانست و گفت: تغییر پی در پی مدیران، آسیب زاست و ما بر تثبیت نیروها معتقدیم. اگر هم مدیری باید تغییر کند، باید با دلیل و برهان باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور از تشکیل گروه های علمی مشابه هیئت علمی با حضور اساتید در هر مدرسه خبر داد و افزود: گروه های علمی صرفا برای تدریس نیست، بلکه تصمیماتی همچون دعوت از اساتید و رفع ضعف ها با شعار « مدرسه محوری»در سال تحصیلی جدید اتخاذ می شود.

در ادامه این بازدید مدیر مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س)و معاونان فرهنگی، آموزش و پژوهش به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و گزارشی اجمالی از فعالیتهای صورت گرفته در مرکز تربیت مدرس را ارائه دادند.