برگزاری "اولین جلسه اخلاق" ویژه اساتید و کادر مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری

شناسه خبر : 60033

1397/02/25

تعداد بازدید : 108

 به گزارش واحد اطلاع رسانی، اولین جلسه اخلاق ویژه اساتید و کادر مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(س) عصر سه شنبه 24 اردیبهشت در سالن همایش این مرکز برگزار شد.

در این جلسه که مدیر، معاونان، کارمندان و تعدادی از اساتید شرکت داشتند، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی امیری وحید، در سخنانی، به سیر مراحل معنوی بندگی اشاره کرد و اظهار داشت: اولین گام در سیر مراحل معنوی بندگی، خودیابی است؛ اینکه انسان به خود بنگرد که خداوند چه عزتی در وجود او نهاده و مقام اشرف مخلوقات و خلیفة اللهی را به او بخشیده است، موجب خودیابی می شود.

وی افزود: خداوند 124 هزار پیامبر معصوم را برای ارشاد انسان ها فرستاده، ولی افسوس که قدر نمی دانیم و در غفلت خویش مانده ایم. انسان با این عظمت و شرافت، با غفلت موجب می شود که حتی پست تر از انعام شود.

استاد برجسته اخلاق با بیان اینکه بعد از مرحله خودیابی، مرحله خودشناسی است و سیر آفاقی و انفسی انسان شروع می شود، تصریح کرد: همانگونه که در حدیث آمده: "من عرف نفسه فقد عرف ربه" انسان از طریق خودشناسی به کرامت نفس و عظمت خلقت بزرگ الهی و اهمیت روح آدمی که پرتوی از انوار الهی است، پی می‌ برد و از همین راه خالق خویش را شناخته و مسیر عبودیتش را طی می‌‌ کند.

وی سومین مرحله از مراحل بندگی را خودسازی ذکر کرد و بیان داشت: خودسازی در سه اصل کلی خلاصه می شود: درسیره، سیرت و سریره انسان. سیره که همان اخلاق اجتماعی اوست. سیرت نیز به اخلاق فردی بازمی گردد و سریره هم به معنای برطرف کردن خبث باطنی و قلبی است.

حجت الاسلام و المسلمین امیری وحید، تصریح کرد: در بعد اخلاق اجتماعی، مشکلات زیادی وجود دارد مانند عصبانیت، عدم رعایت حقوق دیگران، تحقیر، حسادت، کینه و...اینها از نواقص اخلاق اجتماعی است که باید برای بندگی برطرف شوند. در بعد اخلاق فردی نیز، انسان باید توجه داشته باشد که تا چه حد توانسته با خداوند ارتباط برقرار کند و خود را در مسیر بندگی اصلاح نماید. سریره نیز ناظر به طهارت باطنی است.

وی، اخلاق را دارای دو ساحت دانست و یادآور شد: دونوع اخلاق داریم: اخلاق حسنه که به اعضای بدن تعلق می گیرد مانند تواضع، شفقت و رقت قلب و دیگری اخلاق سیئه است که دوقسم دارد: مفاسد اخلاقی، که از اعضا و جوارح انسان سرمی زند و دیگری رذائل اخلاقی است که به قلب تعلق دارد؛ مانند عجب و حسد و ریا و ...اگر انسان در مقام اصلاح مفاسد اخلاقی گام بردارد، می شود تهذیب نفس و اگر در جهت اصلاح رذائل اخلاقی تلاش کند، می شود تزکیه نفس. در آيه نهم سوره شمس خداوند می‌فرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا». لذا این تزكيه نفس است که موجب فلاحت و رستگاری انسان می شود. درنتیجه، تهذیب نفس، محاسن اخلاقی و تزکیه قلب، مکارم اخلاقی را به دنبال دارند. لذا می توان دریافت که ریشه مکارم اخلاقی، در قلب انسان است.

وی یادآور شد: هرچه درقلب انسان باشد، با همان محشور می شود. مبادا انسان بدون اینکه طهارت باطنی پیدا کند از این دنیا برود. ابلیس با وجود شش هزار سال عبادت، فقط به دلیل غرور، از درگاه باریتعالی رانده شد. حتی خود ابلیس هم نمی دانست که در باطنش غرور نهفته است و این رذیله اخلاقی، در زمان امتحان الهی در سجده به انسان، بروز و ظهور کرد و او را به قعر دوزخ کشاند. لذا انسان باید بسیار مراقب باشد که سرسوزن حسادت، عجب و غرور و رذیله اخلاقی در قلبش نباشد و به آن دنیا نبرد.

حجت الاسلام و المسلمین امیری وحید، عمل صالح را پنج قسم برشمرد و افزود: اولین بخش آن، حبط عمل است که همه اعمال انسان را از بین می برد. دومین آن، بطلان عمل است مانند ریا که باعث باطل شدن عمل صالح می شود. سومین قسم آن، صحت عمل می باشد مانند فردی که روزه می گیرد، ولی غیبت می کند. چهارمین بخش آن، قبولی عمل است، بدین معنا که عمل انسان مورد قبول درگاه احدیت قرار می گیرد و مهم است. دیگری تقرب عمل است که انسان را به مقام قرب می رساند و مهمتر است.

وی افزود: اخلاص یا در متن عمل است و یا در متن عامل. اگر در متن عمل باشد، باعث قبولی آن عمل می شود؛ ولی آن اخلاصی که باعث تقرب عمل می شود، و نور الهی در اعماق وجودی انسان قرار می دهد، اخلاص در عامل است. تا انسان خود را از رذایل اخلاقی تطهیر نکند، به مقام قرب الهی نمی رسد.

شایان ذکر است این جلسات اخلاق ادامه داشته و ماهانه برگزار خواهد شد.