کارگاه "طراحی راهبردهای جستجو در موتورهای کاوش" وب باحضور عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

شناسه نوشته : 23843

1396/10/24

تعداد بازدید : 287

 

 

 

 

 

به گزارش واحد اطلاع رسانی، کارگاه طراحی راهبردهای جستجو در موتورهای کاوش وب (Search Engine Hacking) با حضور دکتر سید مهدی طاهری، عضو هیئت علمی و رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، صبح روز جمعه  22 دی ماه به همت معاونت پژوهش مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(س)، در محل سایت این مرکز برگزار شد.

 

 

در این کارگاه 17 نفر از طلاب مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س)؛ معاون و کارشناس پژوهش و راهبر سایت مرکز تربیت مدرس حضور داشتند.

رئوس مطالبی که در این کارگاه ارائه شد شامل: تعریف، انواع و ساختار موتورهای کاوش، چگونگی جستجو در موتور کاوش گوگل و طراحی درخواست یا راهبرد جستجو در موتور کاوش گوگل بود.

در این کارگاه، دکتر طاهری، ضمن اشاره به  انواع دانش گفت: بر اساس گفته ساموئل جانسون، دانش بر دو  قسم (نوع) است: 1. دانشی که می دانیم (محفوظات) 2. آنچه كه تنها می‌دانیم در كجا می‌توان اطلاعاتی درباره‌اش یافت. لذا شعار قرن بیست و یکم این عبارت است:"Learning to Learn " (یاد بگیریم که چگونه یاد بگیریم).

وی تصریح کرد: شبکه جهانی وب علیرغم عمر کوتاه خود (حدود 16 سال)، به عنوان مهمترین نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات که حجم گسترده ای از منابع و اشیای محتوایی را شامل می شود، مطرح گردیده است. میلیون ها نفر از سراسر دنیا از این شبکه برای تامین نیازهای اطلاعاتی روزمره خود استفاده می کنند و بسیاری از سازمان ها و شرکت ها بر روی گسترش یک نظام بازیابی اطلاعات بهتر بر روی آن سرمایه گذاری می کنند. برای دسترسی به این حجم بالای اطلاعات دسترس پذیر از طریق وب، وجود ابزارهایی برای جستجو و بازیابی ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: این ابزارها همزمان با رشد وب، توسعه یافته و به نظر می رسد در اداره و هدایت وب بسیار تاثیرگذار هستند. محور اصلی جستجو در وب را موتورهای کاوش به خود اختصاص داده اند، به نحوی که هشتاد و هشت درصد از زمانی که کاربران وب صرف جستجوی اطلاعات می کنند، در محیط این موتورهاست.

در ادامه این کارگاه، انواع روش های جستجو در در موتور کاوش گوگل آموزش داده شد که شامل:

1. جستجوی پایه (Basic Search)

2. جستجوی پیشرفته (Advanced Search)

2-1. جستجوی عبارتی: استفاده از علامت (”“)

 2-2. جستجوی در یک وب سایت یا دامنه خاصSite:

2-3. تفریق منطقی : استفاده از علامت (-)      

 2-4. ضرب منطقی: استفاده از علامت AND          

2-5. جمع منطقی: استفاده از کلمه OR         

2-6.  جستجو در بافت های خاصی از متن

2-6-1. در عنوان: [ intitle: ] 

2-6-2. در متن: [ intext: ]   

2-6-3. در نشانی اینترنتی: [ inurl: ]      

2-6-4. در صفحاتی که به صفحه مورد جستجو پیوند داده اند: [ inanchor: ] 

2-7. تعیین نوع فایل (فرمت): [ filetype: ] یا [ ext: ] 

2-8. یافتن صفحات یا سایت هایی که به یک صفحه یا سایت خاص پیوند داده اند: [ link: ]

2-9. یافتن صفحات یا سایت های مشابه با یک صفحه یا سایت خاص: [ related: ]

2-10. جستجوی صفحاتی که قبلا در گوگل نمایه سازی شده اند اما ممکن است در هنگام جستجو در دسترس نباشند: [ cache: ]     

2-11. جستجوی شماره تلفن اشخاص (آمریکا): [ phonebook: ]   

2-12. یافتن اطلاعاتی خاص در مورد وب سایتی خاص [ info: ] یا [ id: ]

    2-13چگونگی بکار گیری علامت های مختلف نظیر علامت زیرین (_) و ^ (توان) یا ** و +قبل از واژه +sock  ؛ + * /

 

در پایان کارگاه، فرم نظر سنجی در مورد نرم افزار پایگاه تخصصی اصول فقه به طلاب  داده شد و از آنها خواسته شد تا با راهنمایی دکتر طاهری، ضمن بررسی اجمالی این نرم افزار، نظر خود را در پرسش نامه اعلام کنند.