عنوان پایان نامه: سقط جنین در فقه امامیه

شناسه نوشته : 18822

1395/05/03

تعداد بازدید : 1485

 

     نام و نام خانوادگی: زینب لطفی

     نام رشته: فقه و اصول

     موضوع: سقط جنین در فقه امامیه

     استاد رهنما: سرکار خانم دکتر مریم برقعی
     استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمدرضا ضمیری

     استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید حمید جزایری

     تاریخ دفاع: 94/08/18

چکيده:

سقط كردن جنين در معناي لغوي به «بچه انداختن يا بچه افكندن پيش از ‏زمان» يا «بچه ناتمام از شكم افتاده» اطلاق مي شود؛ بنابراين خروج بچه را پيش از موعد ‏مقرر و ناقص و ناتمام بودن آن را سقط جنين گويند‏. مسأله سقط جنين در حد وسيع و گسترده، از جمله مسائلي است كه محصول تحولات ‏علمي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي است و ارتباط تنگاتنگي با انفجار جمعيت، ‏محدوديت منابع، حقوق بشر، حقوق و آزادي زنان، منافع دولت ها و بالاخره مصالح جامعه ‏بشري دارد.‏ طرح گسترده ديدگاه صاحب نظران و انديشمندان طرفدار جواز بي قيد و شرط سقط ‏جنين، بسياري از دولت ها را در نيمه دوم قرن بيستم تحت تأثير قرار داد كه اين امر، موجب ‏شده است همه ساله، ميليون ها جنين به طور قانوني از بين بروند.‏ اين پژوهش در پاسخ به اين سؤال كه «سقط جنين در فقه اماميه چه احكامي دارد» نگاشته شده است روشي كه براي گردآوري مطالب استفاده شده است روش كتابخانه اي است كه از شيوه توصيفي و تحليلي بهره برده شده است. از نتايجي به دست آمده مي توان به اين اشاره كرد كه بر اساس ادلۀ اربعه (قرآن، سنت، عقل، اجماع) حكم تكليفي اولي سقط جنين، در ‏‏هر مرحله از مراحل رشد جنين كه باشد، حرمت است.‏ همچنين حكم تكليفي ثانوي نيز به توجه به مسائلي مانند درمان يا توقف حيات مادر بر ‏سقط جنين و ... متفاوت است.

واژگان كليدي: جنين، سقط، فقه اماميه، ديه، حكم تكليفي، حكم وضعي.