معرفی مرکز تربیت مدرّس حضرت صدّیقه کبری (سلام الله علیها)

شناسه نوشته : 10266

1393/02/28

تعداد بازدید : 4749

معرفی مرکز تربیت مدرّس حضرت صدّیقه کبری (سلام الله علیها)

حوزه های علمیه خواهران با سه دهه فعالیت، پیشرفت بسیار چشمگیر و نقش بسزایی در ابلاغ دین، ترویج معارف الهی و همچنین تربیت بانوان متّقی و پایبند به اصول و ارزش‌ها داشته‌اند، و در حال حاضر نیز یکی از پویاترین بخش های مذهبی در کشور به شمار می روند.

یکی از عناصر مهمی که در تحقق اهداف عالیه حوزه های علمیه نقش بی بدیلی دارد، وجود اساتید مجرب و متعهدی است که تربیت علمی و عملی طلاب را به عهده دارند. مرکز تربیت مدرّس حضرت صدّیقه کبری (سلام الله علیها) زیرنظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از سال 1387 فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را برای تربیت اساتید متبحر متناسب با نیاز استان های فاقد مدرسه سطح 3 آغاز نمود.

 

 اهداف مرکز علمی _ آموزشی:

  • تربیت اساتید مجرب و متعهد خواهر برای حوزه ی علمیه شهرستان ها
  • ارتقاء علمی اساتید بالفعل
  • تربیت اساتید در سطوح بالاتر حوزه

 

مزایا:

طلاب شاغل به تحصیل در مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری (س) علاوه بر هم جواری با بارگاه کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران از مزایای زیر نیز بهره مند می گردند:

  •   اخذ مجوز تدریس پس از دفاع از پایان نامه
  •   بهره مندی از محضر اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
  •  تقویت ابعاد پژوهشی طلاب از طریق کارگاه های پژوهشی
  • بهره مندی از برنامه های غنی فرهنگی
  • تقویت زمینه های  ارتقاء علمی برای ورود به مقاطع بالاتر
  • اسکان رایگان در خوابگاه

 

فرآیند پذیرش:

داوطلبان برای ورود به این مقطع از بین طلاب فارغ التحصیل سطح 2 حوزه های علمیه خواهران  پذیرش می شوند. داشتن حداکثر 30 سال سن، از شرایط اختصاصی این مرکز می باشد.

 نحوه‌ی ثبت نام از داوطلبان، از طریق سایت رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران صورت می گیرد و در شرایط همسان با بقیه داوطلبان سطح 3 می باشد با این تفاوت که پذیرش در مرکز تربیت مدرس منوط به اعلام نیاز مدیر مدرسه علمیه شهرستان و دادن تعهد مبنی بر به کارگیری داوطلب پس از اتمام تحصیل در چرخه تدریس است.

پس از قبولی در آزمون کتبی، داوطلب برای مصاحبه علمی ـ رفتاری دعوت می شود و مرکز تربیت مدرس مصاحبه را در سه مرحله‌ی: انجام تست شخصیتی، مصاحبه رفتاری، مصاحبه علمی برگزار می کند و درنهایت بر اساس جمع بندی مدیر مدرسه و معاون آموزش و کارشناسان مدعو ، اسامی پذیرفته شدگان نهایی به مرکز اعلام می‌شود.

 

فرآیند تحصیل و پژوهش:

نظام آموزشی این مرکز نیمسالی ـ واحدی است. طول دوره بدون احتساب پایان نامه حداکثر شش نیم سال می باشد. پذیرفته شدگان این دوره علاوه بر واحدهای آموزشی حداقل 15 واحد مهارت های مرتبط با تدریس را با بهره مندی از مجرب ترین اساتید در این مرکز می گذارنند.

همچنین برای توانمند سازی مهارتی طلاب و فراهم کردن زمینه های لازم جهت افزایش تولیدات علمی از قبیل انجام طرح های پژوهشی، تدوین و انتشار مقالات و... معاونت پژوهش در فرآیند دوره ی تحصیلی برنامه های پژوهشی را در چند قالب ساماندهی کرده است. برپایی کارگاه های پژوهشی «مقاله نویسی» ، «پایان نامه نویسی»، « مهارت افزایی اساتید مشاور و راهنما»، « منبع شناسی»، «مرجع شناسی (عمومی)»، « روش تحقیق میدانی»، « نرم افزارهای اسلامی» و نشست های علمی، کرسی های آزاد اندیشی، برگزاری کمیسیون های پایان نامه و جلسات دفاعیه و ... از برنامه های هدفمند معاونت پژوهش این مرکز است.

مرکز تربیت مدرّس صدیقه کبری سلام الله علیها  به منظور غنی سازی اوقات فراغت طلاب، تعالی بخشیدن به سطح آگاهی های دینی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی آنان و تلاش در جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه طلاب این مرکز، با برگزاری نشست ها و کارگاه ها ی مهارتی و محافل انس با قرآن و عترت با  دعوت از اساتید کارآمد و تاثیر گذار در کنار واحدهای آموزشی، اطلاعات سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و خانوادگی طلاب را نیز ارتقاء می دهد.


فرآیند ارزیابی تدریس فارغ التحصیلان:

طلابی که واحدهای آموزشی را به اتمام رسانده اند ولی هنوز از پایان نامه دفاع نکرده اند با توجه به نیاز مدارس شهرستان به اساتید خانم و تقاضای مدیران مدرسه از نامبردگان برای تدریس در مقطع سطح 2 در آزمون «ارزیابی تدریس» ثبت نام می نمایند. مرکز تربیت مدرس بر اساس استانداردهای تعریف شده در این خصوص  از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، اساتید واجد شرایط را دعوت نموده و از داوطلبان آزمون شفاهی تدریس به عمل می آورد.

تا کنون تعداد زیادی از طلاب از این مرکز فارغ التحصیل شده اند که بحمدالله در شهرهای محروم مشغول به تدریس در گرایش های تخصصی خود می باشند.

 
تعداد طلاب سطح 3 در هر دوره از سال 1387 تا 1394
ردیف ورودی رشته تعداد طلاب وضعیت
1 1387
(46 نفر)
تفسیر و علوم قرآن 24 21 نفر فارغ التحصیل و 3 نفر مشغول به تدوین پایان نامه
فقه و اصول 22 16 نفر فارغ التحصیل و 7 نفر مشغول به تدوین پایان نامه
2 1389
   (71 نفر)
تفسیر و علوم قرآن 12 مشغول به تدوین پایان نامه
فقه و اصول 12
فلسفه اسلامی 13
ادبیات عرب 18
مطالعات اسلامی زنان 16
3 1390
(29 نفر)
فلسفه اسلامی 15 مشغول تدوین پایان نامه
ادبیات عرب 14
4 1391
(40 نفر)
فلسفه اسلامی 12 مشغول تدوین پایان نامه
کلام اسلامی 13
مطالعات اسلامی زنان 15 مشغول تدوین پایان نامه
5 1392
(11 نفر)
کلام اسلامی 11  مشغول تدوین پایان نامه
6 1393
(34 نفر)
کلام اسلامی 9 در حال تحصیل
مطالعات اسلامی زنان 13
اخلاق و تربیت اسلامی 12
7 1394
(44 نفر)
کلام اسلامی 11 درحال تحصیل
مطالعات اسلامی زنان 14
اخلاق و تربیت اسلامی 6
ادبیات عرب  13
مجموع : 275 طلبه

 

 

 

نمودار پراکندگی استانی و گرایش های طلاب در تربیت مدرس صدیقه کبری(س) تا سال 1394