عنوان: رفاه از منظر قران کریم
نویسنده: راضیه ذوالفقاری
واژگان کلیدی: روزی، رزق، آسایش، ثروت، آرامش، غذا، سعادت و تمکن.
این مقاله با عنوان «رفاه از منظر قرآن کریم» درصدد تبیین این حقیقت است که انسان ها در هر جا و مکانی که هستند و با هر فرهنگ و هر آیینی، به دنبال راحتی و رفاه هستند و در این راه هرچقدر هم متحمل زحمت شوند، باز آنرا رها نمی کنند. البته رفاه دارای آثار مطلوب و نامطلوبی است و همچنین عوامل و زمینه هایی برای پیدایش و تداوم رفاه و بالعکس برای سلب رفاه، وجود دارد. بدین منظور این تحقیق در پنج فصل به تبیین آنچه گفتیم پرداخته است.
در فصل اول، مانند دیگر پایان نامه ها به کلیات چون تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف، پیشینه و... پرداخته شده است.
درفصل دوم بیان کردیم که رفاه از نظر لغت به معنای فراخ و آسان شدن زندگی و در اصطلاح به معنای بهزیستی و بهبود وضع مردم است. گفتیم رفاه از منظر فرهنگ دینی دارای ارزش می باشد به حدی که آیات قرآن به تلاش برای به دست آوردن فضل و رحمت خداوند و رفاه اشاره کرده و البته ارزشمندی رفاه مشروط به عوامل و شرایطی ست از جمله اکرام یتیمان، انجام عمل صالح، توجه به آخرت و در نهایت انواع رفاه را یادآور شدیم.
در فصل سوم گفتیم که تفاوت روزی در بندگان به علت مصلحت هایی از جمله تعامل اجتماعی، جلوگیری از سرکشی، آزمایش مردم و... است و در مقابل بندگان در برابر نعمت رفاه وظایفی نسبت به خدا دارند مانند: تسلیم، آشکار کردن نعمت ها و... و در ادامه اضافه کردیم که رفاه ملاک برتری برای افراد نیست چنانکه بسیاری از کافران دارای رفاه بودند و از آن طرف فقر نیز به علت مصلحت های خداوندی ست و شخص فقیر، ذلیل و کوچک محسوب نمی شود.
در فصل چهارم گفتیم عواملی مانند احسان، استغفار، امنیت، ایمان و تقوا و... جزء زمینه های رفاه و عوامل تداوم آن می باشد و از طرف دیگر اطاعت از شیطان، تکذیب انبیاء، شرک و... از عوامل سلب رفاه محسوب می شود.
در فصل پنجم پیامــدهایی چون زمینه ساز شدن تشکر از خدا، سعادت، ازدیاد نعمت و... از پیامدهای مثبت در بکارگیری صحیح رفاه و احساس مصونیت از عذاب، انکار معاد، استکبار و... از پیامدهای منفی در بکارگیری ناصحیح رفاه برشمرده شده است.