عنوان: بررسی تطبیقی حق آموزش زن در اسلام وفمینیسم
نويسنده: مرضيه هلالي كهتري
نشريه: ياس ، 1392
كليد واژه: زن، فمینیسم، حق آموزش، جنسیت زن
چكيده:
ازآنجاکه زنان هر کشور حدود نیمی از افراد جامعه را تشکیل میدهند, پرورشدهندگان نسلهایند، تأثیر بسزایی بر توسعه علمی، اقتصادی اجتماعی دارند؛ بنابراین در نظر گرفتن جایگاه آنها در خانواده، اجتماع و دادن حق آموزش به زنان دارای اهمیت است. در قرآن صریحاً از آموزش آدم و حوا قبل از هبوط در دنیا اشاره شده است. با یک نگاه کلی به قرآن و روایات، بهخوبی درمییابیم که جانبداریها و دفاعیات اسلام از تحصیلات و آموزش زنان در مقایسه با مکتب فمینیسم بینظیر است. در دین اسلام اگرچه تفاوتهایی بین حقوق و تکالیف زن و مرد دیده میشود، اما هرگز این تفاوتها، جایگاه انسانی زن را از مرد پایینتر نمیآورد و هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نیست. اسلام، مساوات انسانی رابین زن و مرد رعایت کرده است. کتب متعددی از بزرگان (متفکر شهید استاد شهید مطهری (ره)، آیت الله جوادی آملی، علامه حسنزاده آملی و...) درزمینه برابری شأن زن ومرد وتساوی نوشتهشده، همچنین مقالاتی در خصوص حق آموزش زنان، اما بهصورت تطبیقی و به شیوه مقاله حاضر کمتر کارشده است.