عنوان پایان نامه: احکام و آثار رضاع در فقه امامیه

شناسه نوشته : 13450

1393/10/16

تعداد بازدید : 1762

     نام و نام خانوادگی: فاطمه میرزا بیگی

     نام رشته: فقه و اصول

     موضوع: احکام و آثار رضاع در فقه امامیه

     استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد رضا ضمیری زیدعزه

     استاد مشاور: سرکار خانم دکتر مریم برقعی زیدعزه

     استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای فروزان فر زیدعزه

     تاریخ دفاع: 92/2/30

 

چکیده:

این رساله با عنوان احکام وآثار رضاع در فقه امامیه می باشد. بحث رضاع مختص به حرمت و عدم حرمت نمی شود بلکه مفهوم رضاع، چگونگی اثبات آن، ادله حرمت، احکام وآثار آن را در بر می گیرد ؛همچنین خویشاوندی رضاعی از احکام امضایی اسلام است نه تاسیسی. درصورتی که زن قبل از عقد ادعای رضاع کند و مرد تکذیب کند رضاع منتفی نمی شود و مهریه ای به اوتعلق نمی گیرد، بعد از دخول، حرف زن فقط با بینه قبول می شود و اگر زن قسم بخورد به جدایی بین آن دو حکم می شود؛ درصورت اقرار مرد  قبل از عقد نکاح، حرمت ثابت می شود و اگر اقرار زوج بعداز عقد نکاح باشد فقط درصورت دخول، زن مستحق گرفتن مهرالمثل می شود، شیر خوردن با شرایط ده گانه باعث حرمت نکاح می شود که آنچه مورد اتفاق علمای امامیه است مکیدن شیر از سینه مرضعه، مخلوط نبودن شیر با چیز دیگر، یک شبانه روز کامل یا پانزده مرتبه شیر خوردن و...می باشد، ادلة حرمت ناشی از رضاع، قرآن و روایات مستفیض وصحیحی است که مورد قبول فقه امامیه است. مرتضع بر مر ضعه، صاحب اللبن وخواهرها وبرادر های ایشان چه نسبی و چه رضاعی حرام می شود هر چند که فرزندان مرتضع بر فرزندان و خواهر و برادر مرضعه وصاحب اللبن حرام نیستند، ضابطة در محرمات این است که همة خویشاوندانی که در نسب (از جمله مادر، دختر و .... برانسان حرام می شود بواسطة رضاع هم حرام می گردند حتی در اثر مصاهره هم همین طور است اما عناوین ملازم با اینها برانسان حرام نمی شوند؛ در رضاع زوجة کبیره به صغیره صور گوناگونی متصور است که در بعضی صور زوجة کبیره ودر بعضی صور زوجة صغیره حرام ابدی می شود؛ درصورتی که شیر از شوهر قبلی وزن مدخول بها نباشد صغیره حرام ابدی نمی شود اما به سبب جمع بین مادر و دختر، عقد نکاح فسخ می شود و نکاح کبیره باطل می شود و اگر شیر، شیر شوهر و زن مدخوله با شد هر دو حرام ابدی می شوند و در مورد استحقاق صغیره برای مهریه گفته شده صغیره مستحق مهر نیست اما اگر زوجة کبیره با اختیار خود به او شیر داده باشد مستحق مهر می شود و فرزند رضاعی ارث نمی برد؛ لازم به ذکر است که روش تحیق این پایان نامه به صورت توصیفی تحلیلی بوده است.