عنوان پایان نامه: جهاد دفاعی در قرآن کریم

شناسه نوشته : 13434

1393/10/15

تعداد بازدید : 1975

     نام و نام خانوادگی: شیرین سعیدی چنانه

     نام رشته: تفسیر علوم قرآن

     موضوع: جهاد دفاعی در قرآن کریم

     استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید احمد فقیهی (زید عزه)

     استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای علیرضا ایمانی (زید عزه)

     استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حسین شیر افکن (زید عزه)

     تاریخ دفاع: 91/7/16

 

چکیده :

جهاددفاعی در لغت به معنای تلاش وکوشش است و در اصطلاح هم عبارتست از :« به کار گرفتن سعی و توان برای مقابله دشمن به نیت کسب رضای خدا و امتثال امراو.» اقسام جهاد شامل جهاد ابتدایی ، جهاد دفاعی می باشد . جهاد ابتدایی برای دعوت مشرکان و کفار به اسلام و جهاد دفاعی در مقابل هجوم کفار معنا پیدا می کند . اهداف دنیوی و اخروی جهاد دفاعی در اسلام شامل:« نابودی شرک و بت پرستی ، گسترش آئین خدا ،ترساندن دشمن ،آزادی، تبلیغ دین الهی ، دفاع از نفس محترم و حمایت از مظلومان وشاید اصلی ترین فلسفه جهاد دفاع از حق مظلومین باشدو همچنین حفظ پایگاه های خداپرستی و توحید و ... می باشد» . آثار دنیوی و معنوی جهاد که باعث عزت مجاهدین می شود و آنها را به تلاش در می آورد و علاوه بر این باعث شناخت دوست از دشمن ، کسب پیروزی ، تحکیم و امنیت ملی آنها می شود. نتایج اعراض از جهاد باعث ذلت و اضطراب آنها وزمینه را برای دچار شدن به بلاها برای فراریان از جهاد را برای آنها فراهم می کند و دوری آنها را از عدالت و انصاف رامی رساند.فلسفه تشریع جهاد دفاعی برای سلطه دین الهی در عالم و جدا شدن صفوف مومنان واقعی از اهل مدعا و دفاع از حق قانونی انسان هااست و جهاد مظلوم در برابر ظالم است. سرمایه های جهاد دفاعی شامل سرمایه های مادی و معنوی می باشد و باید ایمان و اعتقاددر مجاهد باشد وخدا را زیاد یاد کند.ماهیت جهاد دفاعی است ، دارای ویژگی های در این ماهیت است از جمله : «در راه خدا بودن ،عادلانه بودن ،انسانی بودن ،آن جنگ و جهاد است .»گستره جهاد دفاعی ، دفاع از اسلام در برابر فتنه گری دشمنان و حفظ سرزمینهای اسلامی و مسلمانان و دفاع از مظلومان و مستضعفان بیان شده است.محدودیت های جهاد دفاعی عبارتند از :« وقوع تجاوز و رعایت ضرورت و اصل تناسب و پای بندی به اصول و ارزشهای انسانی .»شبهاتی در مورد جهاد دفاعی از طرف مخالفین اسلام بیان شده که اسلام دین خونریزی و جنگ است ولی دین های دیگر، دین صلح و آرامش است و ما با جواب عقلی و نقلی بیان کردیم که دین اسلام دین خشنی نیست، بلکه دین اسلام به همه حقوق انسانی توجه کرده است وبرای همه امور قوانین خاص خودش را تحلیل کرده است.